Alle artikler

Norsk skiprodusent vil utfordre internasjonale giganter: – Vi trenger finansiering på et annet nivå enn bankene kan gi

Den norske skiprodusenten Stereo Skis fikk ikke hjelpen de trengte fra tradisjonelle banker. Crowdlending via Monio ble løsningen.
Publisert
1.12.21
Lesetid ⏱
5 min
Sist oppdatert
23.11.2021
Crowdfunding
Skrevet av
E24
,

– Det var vanskelig å få lån i banken, sier Jens-Martin Johnsrud, daglig leder i Stereo Skis. I over ti år har han jobbet med å utvikle nye skityper. Eventyret startet da han fant opp wakeskis – twintip-ski til bruk på vann – i 2008.

I dag produserer Stereo Skis mange forskjellige typer alpinski, for skipark, topptur, frikjøring og bakkekjøring. Ambisjonen er å lage de beste skiene på markedet til en konkurransedyktig pris, men samtidig gjøre det på en måte som er miljøvennlig og gir de ansatte gode arbeidsforhold.

Økt etterspørsel

I fjor øynet Stereo Skis en mulighet til å øke salget. Skiprodusenten hadde bygd opp en tydelig merkevareprofil og skaffet seg lojale kunder. Stadig flere butikker – også internasjonalt – ønsket å ha Stereo Skis som en del av sortimentet sitt. Men for å kunne produsere nok ski til å imøtekomme etterspørselen, var det nødvendig å få til en finansieringsløsning.

– Kundene forventer kort leveringstid, og det betyr at vi må produsere ski før vi får solgt dem. Da må vi få i stand en løsning for produksjonsfinansiering, men det var det vanskelig å få fra banken. Vi trenger en finansiering på et annet nivå enn det bankene kan gi, sier Johnsrud.

Skaffet 700.000 på 5,5 timer

Dermed ble løsningen et folkefinansiert lån fra Monio. I sommer bidro 85 investorer til at et lån på 700.000 kroner ble fulltegnet på Monio i løpet av fem og en halv time. – Folkefinansieringen medførte at vi kunne gjennomføre skiproduksjonen som planlagt og produsere flere nye produkter. Det har gitt oss handlingsrom til å få flere produkter på lager. Uten lånefinansieringen hadde vi ikke hatt mulighet til å gasse like mye på. Vi har blant annet lansert en ny skimodell, skibag og nye staver, som vi ser er blitt populære blant kundene, sier Stereo Skis-sjefen.

Les hvordan denne finansieringsmodellen har gitt eiendomsselskapet bedre salgspriser!

– Investorene heier på oss

Crowdlending-kampanjen på Monio ga også flere andre positive utslag. De som valgte å investere i Stereo Skis, har senere blitt både kunder og ambassadører for selskapet. – Folk som har investert penger i lån til oss, har jo en interesse i at vi gjør det bra. Og det merker vi veldig tydelig. De heier på oss og er engasjert i det vi driver med. Det er veldig kult, og det har vi fått til på grunn av crowdlending-kampanjen hos Monio, sier Johnsrud.

Monio har siden oppstarten i 2018 formidlet folkefinansierte lån på til sammen 137 millioner kroner. Kjernevirksomheten til selskapet har vært lånebasert crowdfunding, men tidligere i år ble Monio kjøpt opp av SpareBank 1 SR-Bank, og i tiden fremover skal selskapet lansere flere bankfinansielle tjenester og produkter.

– Et hull i markedet

Marius Dybdahl er kommersiell leder i Monio. Han mener kampanjen til Stereo Skis er et fint eksempel på hvorfor folkefinansierte lån er et godt alternativ til tradisjonelle finansieringsløsninger. – Mange gründere og små og mellomstore bedrifter opplever at banken ikke har finansielle løsninger som er egnet for deres behov, sier Dybdahl – og legger til: – Vi ser at det er et hull i markedet på dette området, og ambisjonen til Monio er å være en vekstmotor for disse bedriftene.

Han bruker fire K-ord for å forklare hvordan Monio kan hjelpe bedrifter som ønsker vekst: kapital, kompetanse, kommersialisering og kontroll. – Vi ønsker at små og mellomstore bedrifter skal komme til oss og få all den hjelpen de trenger for å vokse, sier Dybdahl og ramser opp hva Monio legger i de fire K-ene.

Kapital:

– Hos Monio får bedrifter tilgang til kapital via folkefinansierte lån. Folkefinansiering betyr at enkeltpersoner eller bedrifter kan investere i et prosjekt eller din bedrift, via plattformer som monio.no. I fremtiden vil Monio også tilby flere andre finansielle produkter som; banklån, driftskreditt, fakturakjøp, etc.

Kommersialisering:

– De som investerer i prosjektene på Monio, er engasjerte. Investorene får et eierskap til bedriften din, og de ønsker at du skal lykkes. På denne måten skaper man engasjement på en unik måte. Monio hjelper bedriftene med hvordan de skal markedsføre ideene sine, og så får de en direkte tilbakemelding fra markedet via folkefinansieringen.

Kompetanse:

– I ulike faser og aktiviteter trenger bedriften ny kompetanse og nye partnere. Er bedriften din aktiv i Monio, hjelper vi deg med å komme i kontakt med de riktige samarbeidspartnerne – i tillegg til å bidra med den kompetansen og kunnskapen vi har internt.

Kontroll:

– Oversikt over bedriftens økonomi og kunne ha en forutsigbar hverdag er viktig for bedrifter som vokser. Monio ønsker å gi gründere og vekstselskaper kontroll over egen utvikling, og legge til rette for at bedriften kan bruke mer tid på kundene sine. Det er ikke alle bedrifter som trenger hjelp med alle K-ene, men hvis man blir medlem av Monio, er mulighetene der.

Stereo Skis benyttet seg av to av K-ene: kapital og kommersialisering. Skiprodusenten fikk et folkefinansiert lån på 700.000, og i prosessen fikk de råd om hvordan de burde markedsføre seg fra Monio.

– Vekst handler ikke bare om penger, sier Marie Moxnes Harfjeld, som er markedssjef i Monio. – Det handler like mye om markedsføring og det å engasjere mennesker som tror på veksten til selskaper med kapitalbehov. Crowdlending er en genial måte å finansiere vekst på, samtidig engasjerer man investorer som konverteres til både kunder og ambassadører for bedriften, sier Harfjeld – og legger til: – Gjennom crowdlending får bedriften din en verdifull markedsvalidering, og produktene og tjenestene dine blir kjent i et stort investorfelleskap.

Vil selge 1000 skipar

I dag selges det ski fra Stereo Skis i et titall norske butikker i Norge, samt tre butikker i Alpene og én i Sverige. – Ambisjonen er å selge 1000 par ski denne sesongen. Interessen for norskproduserte ski er stor, ikke bare i Norge, men også internasjonalt. Vi selger kvalitetsski, og skiene er ikke blant de billigste, men heller ikke blant de dyreste. Vi opplever at folk er villige til å betale litt ekstra hvis de vet at de får god kvalitet og at skiene er produsert på en god måte, sier Johnsrud i Stereo Skis.

Sjekk om din bedrift kvalifiserer for lån via Monio