Alle artikler

Miljøvennlig debut for Pia Design

Selv veletablerte gründerbedrifter trenger av og til finansieringshjelp. På kun noen måneder har Pia Design AS introdusert sitt nye miljøservice for markedet, blitt godt tatt imot, og allerede satt i produksjon. Selskapet har allerede begynt å utvikle nye forretningsideer - og har flere baller i luften samtidig.
Publisert
1.12.21
Lesetid ⏱
5 min
Sist oppdatert
23.11.2021
Crowdfunding
Skrevet av
Nora Staff
,
Marketing Manager i Monio

Pia Design AS verdsetter effektive og nære kunderelasjoner, og forsøker å alltid tenke innovativt og løsningsorientert. Selskapet har 23 års erfaring fra bransjen, og er godt etablert i markedet. Selskapet ønsket å satse på nye prosjekter, og øke selskapets vekst gjennom dette.

Pia Design AS har knukket markedsføringskoden – det eneste selskapet trengte for å igangsette sitt nye prosjekt, var kapital. Gründeren bak Pia Design AS, fikk tips om at Monio kunne være riktig plattform for den type prosjektfinansiering, og det tok ikke lang tid før selskapets finansiering var fulltegnet.

23 år i bransjen - men Monio ble løsningen

Pia Design AS ble etablert i 1996 av gründeren Pia Åhlen. Siden den gang har selskapet designet og produsert en rekke ulike produkter som klær, tilbehør og kolleksjoner. Tidligere i år fikk Pia ideen om å designe og produsere det første elegante miljøservise som er 100% gjenvinnbart. Dette opplevde hun stor interesse for, blant annet fra flere store, ledende kjeder i Norge. Problemet var at hun manglet kapital til å finansiere produksjon av salgskolleksjonen. Finansiering via vanlig bank kan være vanskelig å få, og Pia henvendte seg derfor til Monio for å få den nødvendige kapitalen hun trengte.

Pia Designs LOVE GREEN

Det som gjør miljøservisekolleksjonen til Pia Design AS spesiell, er at det ikke kommer til å skille seg ut fra de vanlige «ikke-miljøvennlige» produktene. Serviset er laget av 100% komposterbare materialer, men kolleksjonene blir like elegante og fargerike som servisene laget av plast. De tradisjonelle komposterbare engangsservise-produktene er ofte laget i en naturfarget fargeskala, og har verken estetikk eller konsumpsjon. Pia Design AS håper at miljøserviset deres skal gjøre det lettere for folk å velge et mer miljøvennlig alternativ – uten å gå på bekostning av servisets utseende.

Flere baller i luften samtidig

Tidligere har Pia Design AS levert design og produkt, og solgt det som en pakke. Nå skal selskapet også tilby kunder designtjenester, uten at det nødvendigvis inkluderer et fysisk produkt. Pia Design AS har 23 års erfaring i ryggen, og tror dette kan være til hjelp for andre bedrifter også.

Det kan nemlig være utfordrende å finne kompetanse om produksjon av disse type produkter, og Pia Design AS forstår at flere gründere kan ha den samme utfordringen. Selskapet ønsker derfor å dele sine erfaringer og solide kompetanse slik at andre kan få mulighet til å skape sine ideer raskere og med mer kunnskap i bakhånd. Selskapet vil dessuten tilby seg å bli brukt som konsulenter i prosessen, der de aktivt kan dele sin kompetanse på området. De kan også tilby kontakt med sitt eget kontor i Kina.

Nysatsingen med å tilby designtjenester kommer ikke nødvendigvis til å øke omsetningen med det første, men det skal bunnlinjen gjøre i løpet av år 2020. Nå ønsker selskapet først og fremst flere ben å stå på, og flere muligheter å tilby til kundene sine.

Behov for kapital og tilbakemelding

Pia Design AS har hatt en lang og spennende vei frem til dit de er i dag. De har vært i alle etableringsfaser siden oppstart, og har overlevd tøffe nedganger i markedet. Takket være intenst og målrettet arbeid har de alltid klart å komme seg på bena igjen. I løpet av bedriftens levetid har det oppstått flere startups innad i bedriften, i tillegg til at de har opplevd stor suksess med å jobbe under andres varemerker. Uavhengig av hva selskapet har oppnådd, var Pia Design AS avhengig av finansieringshjelp for å videreutvikle seg, og satse på nye og innovative ideer.

Tidligere har selskapet finansiert veksten sin via egenkapital og overskudd på drift. Selskapet ønsket å satse på et nytt produkt og en ny ide, og hadde behov for kapital. Hos Monio fikk Pia Design AS i tillegg til dette, også en etterlengtet tilbakemelding fra markedet om de likte kombinasjonen av fint design og 100% resirkulerbart engangsservise. Selskapets kampanje ble fulltegnet litt over et døgn etter slipp, noe som taler for seg selv. Folket ønsket elegant engangsservise!

Ifølge Pia Åhlen oppfylte Monio selskapets behov, og de følte seg forstått på måten de jobber med prosjekter på. Lånene Pia Design AS finansierte via Monio ble øremerket til prosjekter i utvikling i bedriften. De ser nemlig på en prosjektprosess som et produkt, som for eksempel en ny kolleksjon, med alt det innebærer.

SoMe skaper synlighet for Pia Design

Pia Åhlen står bak både nettbutikken Barfota, gründernettverket Nettverk19 og ByPiaDesign. Dette gjør at hun har mange plattformer å fremme seg selv, bedriftene og produktene sine på. I tillegg er Pia svært aktiv på sosiale medier som Facebook og Instagram, hvor hun jevnlig poster innlegg.

Pia sørger i tillegg for å være synlig gjennom nettverket sitt, og oppsøker stadig vekk eventer som for eksempel Oslo Business Forum.

Veien videre: fokus på konsulentbasis

Selv om Pia Design AS er et relativt lite selskap, har de mange prosjekter og baller i luften samtidig. Etter 23 år i bransjen er selskapet godt etablert med både nettbutikken Barfota, nettbutikken ByPiaDesign (som selger ulike kolleksjoner), og Nettverk19. Likevel skal Pia Design AS nå kaste seg ut i nok en ny utfordring og forandringsprosess. Dette innebærer å jobbe i økende grad på konsulentbasis ut mot markedet for å bidra med design og bred kompetanse fra A til Å i produktutvikling og produksjon. Selskapet kommer derfor til å minke det fysiske produksjonsvolumet.

Pia Design AS sin suksess grunner i selskapets brede og solide, tverrfaglige kompetanse etter mange års erfaring i bransjen. Selskapet har også knukket kommersialiserings-koden, og er svært aktive og synlige på sosiale medier samt ulike plattformer og kanaler. Å ha tilgang på kapital er den tredje forutsetningen for å lykkes som bedrift. Pia Design AS har tidligere finansiert ved egenkapital og overskudd på tidligere drift.

Uansett er vi sikre på at Pia Åhlen og Pia Design AS kommer til å komme med nye, elegante og innovative ideer i tiden framover. Vi gleder oss til å følge veksten videre!

Sjekk om din bedrift kvalifiserer for lån!