Alle artikler

Folkefinansiert folkekolleksjon fra UND

På litt over 6 måneder har UND AS rukket å lansere to kolleksjoner. Det nyoppstartede selskapet har på kort tid blitt både etablert og populært. De har knapt rukket å lansere sin siste kolleksjon - men er allerede i gang med å utarbeide neste.
Publisert
1.12.21
Lesetid ⏱
3 min
Sist oppdatert
23.11.2021
Crowdfunding
Skrevet av
Nora Staff
,
Marketing Manager i Monio

Bærekraft, miljø og natur er UND AS sine kjerneverdier. De finner inspirasjon i den norske naturen og den norske livsstilen til sine produkter. Selskapet har et knallbra, hardtarbeidende team bak seg, med mye kunnskap. De hadde likevel behov for midler som kunne gjøre ideene deres til virkelighet. UND AS tok derfor kontakt med Monio for å få hjelp til å vokse, og på litt over et døgn var finansieringen deres sikret.

Miljø, bærekraft og gjenvinning

UND AS ble etablert i 2016, av fem partnere som er merkevarebyggere, designere, entreprenører og kremmere. De designer og produserer produkter som er inspirert av norsk natur og livsstil. Miljø, bærekraft og gjenvinning er et stort fokus for bedriften, og de benytter seg derfor kun av naturlige materialer som er naturlig nedbrytbare, som bomull, lin, tencel og viskose. Selskapet er en norsk merkevareplattform, med norsk utgangspunkt både når det gjelder design og prints. Før i tiden lagde man sine egne vaskekluter, grytekluter og kjøkkenhåndklær, og Charlotte Larsen som er daglig leder i UND AS understreker at dette er noe UND AS ønsker å bringe tilbake til det norske samfunn.

UND vol. 2

Nylig lanserte UND AS sin andre kolleksjon, som innebærer høst-inspirerte hverdagsprodukter og juleprodukter. Kolleksjonen inkluderer blant annet tortillavarmer, grytekluter, vaskekluter og kjøkkenhåndklær. Produktene blir å finne i alle Ting-butikker i landet, samt et knippe andre butikker. Julekolleksjonen inneholder en rekke juleartikler som julestrømper, glasskuler og juledekor laget av fjær. Alle produktene til UND AS er inspirert av norsk natur, design og livsstil, og er kun laget av naturlig materiale.

Opplever stor etterspørsel

Selskapet opplever stadig økende etterspørsel og interesse etter produktene sine, både nasjonalt og internasjonalt. Deres første kolleksjon fra i fjor høst ble svært godt tatt imot, og de lanserer nå sin andre kolleksjon ved finansiering via Monio.

Organisk markedsføring i fokus

Å føre en vellykket markedsføring er en stor del av å lykkes som gründerbedrift. Siden alle Ting-butikkene fører UND AS-produkter, har de en «shop in shop»-avdeling, og i Ting’s kundeklubb er UND AS et av fokus-merkene for medlemmene. UND AS bruker plasseringen sin i Ting-butikkene til å bygge sin egen merkevare, noe som også blir gjort gjennom UND AS og Ting sine sosiale medier-kontoer.

Et stort hovedfokus hos UND AS er å bruke inspirerende og tiltalende bilder av produktene sine, i egne, samt forhandleres sosiale-medier kanaler. Alle deres produktserier skal ha utgangspunkt i norsk natur, livsstil eller kultur, og bruker dette som en rød tråd gjennom alle kolleksjonene sine. Historiefortellingen og inspirasjonen bak produktene er viktig, og helt sentralt i markedsføringen deres.

Les hvordan denne finansieringsmodellen har gitt eiendomsselskapet bedre salgspriser!

Allsidig og sammensatt team

En gründerbedrifts suksess er et samspill mellom bedriftens tilgang på kapital, kompetanse og kommersialisering. En stor del av UND AS sin merkevare ligger i deres kjerneverdier og selskapets klare visjon. Å skape UND AS var lenge et ønske for gründerne som står bak, og i 2016 sendte de en søknad til Innovasjon Norge der de fikk innvilget et stipend på kr 500.000 til å starte opp gründerbedriften. Dette ble begynnelsen på UND AS. Hver av de fem partnerne som står bak UND AS, har en solid og bred erfaring og kompetanse på hver sine områder. Sammen utgjør de et mangfoldig team som kan lede bedriften i riktig retning.

En av medeierne i UND AS er også medeier i Ting-butikkene der UND AS-produktene selges, som skapte en inngang til butikkmarkedet. Dette bidro til at UND AS relativt raskt ble etablert i butikkene, i tillegg til at de tidlig ble godt synlig på sosiale medier, plattformer og kanaler. På tross av deres gode kontakt med Ting-butikkene, har UND AS begrenset kapital for å produsere flere kolleksjoner. Det kan være en lang og komplisert prosess å få lån i en bank, og de henvendte seg dermed til Monio for å finansiere deres andre kolleksjon. Kampanjen deres ble fulltegnet i løpet av 31 timer, og de fikk dermed de nødvendige pengene for å virkeliggjøre høstkolleksjonen sin.

Sjekk om din bedrift kvalifiserer for lån via Monio!