Alle artikler

Allsidig vekst for Grapestone Fine Wines

I løpet av få måneder har den velkjente vinimportøren Grapestone Fine Wines AS etablert en populær vinbar i Bjørvika i Oslo sentrum.
Publisert
1.12.21
Lesetid ⏱
4 min
Sist oppdatert
23.11.2021
Crowdfunding
Skrevet av
Nora Staff
,
Marketing Manager i Monio

Samtidig har selskapet økt vinporteføljen både til vinbaren samt vinimport-selskapet, takket være kapitaltilskudd.

Grapestone Fine Wines brenner for kvalitetsviner og gode vinopplevelser for kundene sine. I april i år gikk de fra å være en etablert vinimportør til også å bli bareier, da de åpnet sin første vinbar – [VIN] Bjørvika - i Bjørvika i Oslo sentrum. For å få til dette trengte de kapital for å finansiere innkjøp av viner og øke porteføljen, samt gjennomføre nødvendige investeringer i vinbaren. Vinimportøren tok derfor kontakt med Monio for å få på plass den nødvendige finansieringen.

Fra hobbyprosjekt til fulltidsprosjekt

Importselskapet Grapestone Fine Wine AS ble etablert i 2012 av Andreas Borander, Eva Borander og Jørn Damkjær. Selskapet, som i utgangspunktet startet som et hobbyprosjekt, har siden oppstarten utviklet seg til å bli en etablert aktør på det norske vinmarkedet. I april 2019 åpnet de sin egen vinbar, [VIN] Bjørvika, i Oslo sentrum.

Selskapet har hatt to lånekampanjer hos Monio i løpet av ett års tid. Den første kampanjen finansierte innkjøp av et større varelager for å øke vinporteføljen både for selskapet og den planlagte vinbaren. Den andre kampanjen finansierte ytterligere innkjøp av viner, og deler av lånebeløpet ble lånt ned til Munch Brygge Drift AS til å kjøpe interiør og utstyr til selve vinbaren.

Daglig leder Jørn Damkjær

Begrenset kapital

Grapestone Fine Wines AS er en etablert nisjeimportør av vin, med hovedfokus på Bordeauxvin. Selv om selskapet har drevet import siden 2012/2013, hadde selskapet behov for finansiering for å øke varelageret sitt. Et lite selskap har som oftest ikke tilgang til nødvendig kapital for å vokse, og selskapet ønsket å finansiere to lån via Monio for å oppnå dette.

Selskap som finansierer via Monio, har høyere rente enn vanlig banklån. Grapestone Fine Wines AS mener imidlertid at lån hos bank krever en helt annen sikkerhet og struktur enn å låne via Monio. Grapestone Fine Wines AS mener dessuten at markedsføringseffekten du får ved å ha lån og lånekampanje hos Monio, skaper mange småaksjonærer som heier og ønsker at du skal lykkes.

Crowdfunding handler like mye om markedsføring og det å engasjere mennesker som tror på veksten til selskaper, med kapitalbehov. Man finansierer vekst, samtidig som man engasjerer investorer som konverteres til både kunder og ambassadører for bedriften. Grapestone Fine Wines AS formoder at de uansett hadde brukt den ekstra kostnaden høyere rente via lån hos Monio fører med seg, til et markedsføringsbudsjett.

Sjekk om din bedrift kvalifiserer for lån via Monio her

[VIN] Bjørvika

Vinbaren [VIN] Bjørvika åpnet i april tidligere i år, og har allerede blitt en favoritt blant de besøkende. Visjonen deres har vært å skape et sted for gode vinopplevelser, hvor spennende viner, gode matretter, solid service og innbydende lokaler er viktige faktorer. Daglig leder, Jørn Damkjær, mener samspillet mellom alle disse faktorene skaper de gode vinopplevelsene og gir besøkende lyst til å komme tilbake, gang på gang.

Satser på SoMe og organisk markedsføring

Grapestone Fine Wines promoterer sine viner gjennom utvalgte eventer, vinsmakingskvelder og sosiale medier for at folk skal få øynene opp for akkurat deres produkter. Denne strategien har man videreført ved oppstarten av vinbaren og selskapet arrangerer nå alle sine vinsmakinger med noen av verdens beste vinprodusenter hos [VIN] Bjørvika. På denne måten skaper Grapestone Fine Wine AS synlighet for både vinbaren og produktene, samtidig som kundene får fantastiske vinopplevelser.

Nisjemarked og kvalitet

Grapestone Fine Wines AS har med [VIN] Bjørvika klart å skape synergieffekter og legge grunnlaget for videre vekst i et marked som allerede er veletablert og «voksent». For å skille seg ut har selskapet satset på et nisjemarked og satt søkelys på kvalitet fremfor kvantitet. Teamet bak [VIN] Bjørvika ønsker i tillegg å nå ut til folk som ikke bare er vininteressert, men liker å lytte til musikk og ha gode mat- og vinopplevelser sammen.

Veien videre: Øke portefølje og kundebase

Visjonen til Grapestone Fine Wines AS, har alltid vært å bringe kvalitetsviner til sine kunder. Denne visjonen har nå blitt forsterket gjennom oppstarten av [VIN] Bjørvika, hvor de har mulighet til å møte sine kunder på en ny måte, og skape de virkelige gode vinopplevelsene. Vinmarkedet forandrer seg raskt, både hva gjelder trender, måten kundene handler vin på, og fremveksten av nye vinområder. Dette krever at man har både vilje og evne til å omstille, og tilpasse seg raskt, samt planlegge langsiktig. Dette har vært noen av Grapestones største konkurransefortrinn siden oppstarten og vil fortsette å være det i årene fremover.

Grapestone Fine Wines AS har i dag som mål å fortsette deres organiske vekst, ved å reinvestere overskuddene tilbake til firmaet, og planlegge langsiktig. Vinbaren spiller her en viktig rolle, og etableringen av denne som en av Oslos beste vinbarer står høyt på agendaen. I tillegg vil Grapestone øke sin portefølje med kvalitetsprodusenter, både fra etablerte og nye vinregioner.

Søk om lån i dag: